Yes, I’m having a billboard time

Eentje aan het verkeerslicht waar elk uur veertig bussen stilstaan, eentje vlak voor mijn raam op het werk en een kleinere om zelf op te hangen op een volledige pagina in mijn krant. “Allochtonen willen onze jobs”, staat erop. Ook de mijne? Dat ze hem komen halen. Please, take my wife.

Voor de rest een affiche met weinig effect, natuurlijk. De kleine lettertjes verwijzen door naar discussieer.be, maar wie gaat er in godsnaam naar die website kijken? Mensen die zich aangevallen voelen door een boodschap die niet eens zo shockerend is. Progressieve intellectuelen, quoi. Linkse jankers zoals ik, want ik schrijf er toch ook maar mooi een stukje over. De opvallende nadruk op het woord “campagne” laat mij vermoeden dat onze overheid hier achter zit, al doet die doorgaans niet zo mysterieus. Maar ja, tegenwoordig moet je de mensen verrassen. Het moet wat interactief zijn, en crossmediaal en très, très 2008. Dat je daarmee misschien over de hoofden schiet van de mensen die je het liefst wil bereiken, is dan bijzaak.

Een tweede affiche: “buitenlanders komen naar hier voor onze welvaart”. Belachelijk braaf voor een stelling die wil provoceren, en vooral: geen speld tussen te krijgen. De enige logische reactie hierop luidt: “Klopt. Waarvoor anders? Voor ons mooie weer, onze gastvrijheid en onze lekkere wijven?” Anderen, veel groter in getal, zullen de tekst lezen en mopperen: “Ja! Stomme buitenlanders! Een beetje naar hier komen voor onze welvaart!”, waarna ze zich naar huis haasten om aardappelen te eten en hun vrouw af te toeken. Maar niemand, echt niemand zal zeggen, zoals de initiatief- nemers hopen: “goh, ik voel me wat geprikkeld door deze boude uitspraak. Op naar de computer om mijn mening kenbaar te maken!”

En misschien is dat wel heel erg, dat er niemand zal protesteren. Stel je voor dat een van de affiches de tekst “bejaarden zijn niet zo heel kwiek meer” zou dragen. Pascal Vyncke stond al aan de Reyerslaan om zijn beklag te doen in het journaal. Of, het kan nog erger, “aan de kust regent het nogal veel”. Ik sta niet in voor de gevolgen. Brandende auto’s in elke voorstad. Maar wie kijkt er nog op van een halfzachte uitspraak over minderheden wanneer hij  overal  dag in, dag uit veel agressievere vooroordelen te lezen krijgt? Helemaal niemand. Het is jouw schuld niet, kutcampagne.

Wat is er mis met “doe gewoon eens lief tegen elkaar, mensen”? En een heel groot hartje, op de hoek van elke straat. Verder geen gezeik. God nee, alsjeblief verder geen gezeik.

 

Update: ondertussen zijn we een dagje verder, weten we zeker dat Vacature achter de campagne zit en klinken de reacties op de website zoals voorspeld: een verontwaardigde groep moraalridders aan de ene kant, maar vooral een shitload aan agressieve vooroordelen aan de andere. Geen discussie, en de samenleving is er ook nog niet warmer op geworden.

Alhoewel. Vandaag scheen de zon, ik lachte naar de buschauffeur en zij naar mij en mensen op straat zwaaiden elkaar goeiedag. Zou het dan toch?

12 Comments Yes, I’m having a billboard time

  1. SFY

    Even was ik was bang dat de essentie verloren zou gaan.

    Voel je je nu te goed voor mij, met je vier rijlessen?

  2. SFY

    Ha! Ons minderwaardigheidscomplex! Het laatste bastion dat die buitenlanders en wijven niet kunnen innemen! We zullen ons erachter verschuilen en hun aanvallen afslaan met onze woordjes. We zullen een stukje eten wanneer het donker wordt en we spelen kaart en ’s nachts let één van ons op het vuur terwijl de anderen slapen.

  3. SFY

    Ik ben alle controle kwijt op mijn eigen site. Nu weet ik hoe Indra De Witte zich voelt tijdens De Zevende Dag.

Comments are closed.